Sinds 27 maart 2022 moeten meer dan 1,5 miljoen bedrijven en organisaties in Nederland hun UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) inschrijven in het UBO-register. Dit wordt beheerd door de Kamer van Koophandel. Maar wat is een UBO precies en waarom is het zo belangrijk om die in te schrijven?

Wat is een UBO?

UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner, oftewel de uiteindelijk belanghebbende van een organisatie. Dit zijn mensen die meer dan 25% van de aandelen of het stemrecht in een organisatie hebben. Denk bijvoorbeeld aan een aandeelhouder met meer dan 25% van de aandelen in een bv, of iemand met meer dan 25% stemrecht in een stichting. Heeft niemand zo’n groot belang? Dan worden de bestuurders van de organisatie aangewezen als UBO.

Waarom is het UBO-register er?

Het UBO-register is bedoeld om criminaliteit zoals witwassen en fraude tegen te gaan. Door vast te leggen wie uiteindelijk de touwtjes in handen heeft binnen een organisatie, wil de overheid meer transparantie creëren. Voor bedrijven die onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft) vallen, is het verplicht om hun UBO’s in te schrijven.

Moet jij je UBO’s inschrijven?

Niet elke organisatie hoeft UBO’s in te schrijven. Wel UBO-plichtig zijn onder andere:
– Niet-beursgenoteerde bv’s en nv’s.
– Stichtingen en verenigingen met volledige rechtsbevoegdheid.
– Maatschappen en vennootschappen onder firma (vof).

Sommige organisaties hoeven geen UBO’s in te schrijven, zoals eenmanszaken, verenigingen van eigenaren (VVE’s) en verenigingen met beperkte rechtsbevoegdheid zonder onderneming. Het is belangrijk om te checken of jouw organisatie UBO-plichtig is.

Hoe registreer je een UBO?

Als je UBO-plichtig bent, moeten de UBO’s van je organisatie worden ingeschreven in het UBO-register via de Kamer van Koophandel. Dit kun je online regelen, maar het kan verstandig zijn om advies in te winnen van een professional. Je hebt hierbij onder andere de naam, geboortedatum, nationaliteit en de omvang van het belang van de UBO nodig (bijvoorbeeld 25-50% of 50-75%). Daarnaast heb je ook een geldig identiteitsbewijs van de UBO nodig.

Wat als je de deadline gemist hebt?

De oorspronkelijke deadline voor inschrijving was 27 maart 2022. Heb je die gemist? Dan loop je het risico op een boete of andere sancties, vooral als jouw organisatie actief is in een risicovolle sector.
Wij zijn ook verplicht om een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register bij je op te vragen, anders mogen wij op grond van de wet onze werkzaamheden niet starten.
Het is dus slim om dit zo snel mogelijk te regelen.

Hulp nodig?

Weet je niet zeker of jouw organisatie UBO-plichtig is of wil je hulp bij de inschrijving? Neem gerust contact met mij op!

Carolien
Kandidaat-notaris
Specialist Ondernemingsrecht